Är du styrd av satan? Diskutera inte med djävulen!

  /ÄR DU STYRD AV SATAN?

Diskutera inte med djävulen!
Frestaren kom till Jesus – helt säkert kommer han till dig.

Text: Johnny Blondini  https://www.midnattsropet.se/2015/03/diskutera-inte-med-djavulen.html

Men är du beredd att möta honom när han försöker vilseleda och förvirra dig? Bibeln är den främsta auktoriteten som du kan rådfråga när frestaren kommer. Ta reda på vad Guds Ord säger om de obehagliga omständigheter som Frestaren vill ska drabba dig. Följ där Guds råd för att inte ge efter för Frestaren. Gör som Jesus gjorde och citera ur Guds Ord.
I Matteus 4:1-11 får vi ett klart exempel på hur djävulen försökte besegra Jesus och hur Jesus tog tag i den situationen:
-Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av Djävulen. När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till slut hungrig. Då kom Frestaren och sade till honom: ’Om du är Guds son, så befall att de här stenarna blir bröd.’ Jesus svarade: ’Det står skrivet:Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun’(Matt 4: 1-4).
Jesus citerar här ur Femte Moseboken 8:3. Men frestaren gav sig inte:
– Sedan tog Djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom högst uppe på tempelmuren och sade: ’Om du är Guds son, så kasta dig ner. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar och de skall lyfta dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten’
(Matt 4:5-6).
Djävulen kommer att citera ur Bibeln också för dig. Här ovan åberopar han vad som står i Psaltaren 91:11-12. När djävulen citerar passager ur Skriften så visar Jesus att man bäst bekämpar honom genom att citera ur Skriften tillbaka för honom. Jesus svarade:
– Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren din Gud på prov (Matt 4:7).
Det finns flera ställen i Skriften som man kan använda i kampen mot frestaren, som kommer göra allt han kan för att använda sig av Skriften för sitt syfte. Här citerar Jesus ur Femte Moseboken 6:16.
Men frestaren gav ändå inte upp:
– Nu tog Djävulen Honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet och sade: ’Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.’
Då sade Jesus till honom: ’Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.’ Då lät Djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom (Matt 4:8-11).
Jesus citerar här ur Femte Moseboken 6:13.
Även Petrus ger oss vägledning om hur vi ska förfara när vi ansätts av frestaren.Petrus skriver att:
– Var nyktra och vaksamma. Er fiende Djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. Håll stånd mot honom, orubbliga i tron. Kom ihåg att ni får utstå detsamma som alla era bröder här i världen. Men om ni nu får lida en kort tid skall Gud, som skänker all nåd och har kallat er till sin eviga härlighet genom Kristus, upprätta er, stödja er och ge er fasthet (1 Petr 5:8-10).


Det kan vara värt att påpeka att man inte behöver hjälp av någon kraftfull predikant för att kunna stå emot djävulen. Inte heller behöver du själv vara särskilt psykiskt stark. Du kan motstå djävulen alldeles själv. Du står under Guds ledning. När du gör det kommer djävulen fly bort.
Skriften säger oss också att:
Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot Djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa, utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna (Ef 6:11-12).
Men djävulen kan inte sluka alla kristna och han måste lyda Guds Ord. Han måste underordna sig namnet Jesus.
Frestaren måste finna en människa som inte vet något om hur hon är som en ny skapelse i Kristus Jesus, om frälsning, om namnet Jesus Kristus och om kraften som det medför att använda det namnet. Om du är okunnig om Guds Ord och Hans vilja, inom vilket som helst område i ditt liv, så kommer djävulen försöka dra fördel av detta. Så ta reda på vad Ordet säger om situationen så kommer du att få Herrens välsignelse inom dessa områden.
Djävulen har gjort till sin uppgift att attackera oss, att använda sina demoniska krafter för att fresta oss att göra oss modlösa och göra så att vi ger upp och känner oss besegrade. Han kan bearbeta dina tankar och han kan försöka att få dig att handla mot din vilja och förleda dig! Men han kan inte få dig att göra någonting, såvida du inte är besatt. Djävulen utsätter dig för ett inre tryck. Han kommer fresta dig att göra det som smärtar, skadar och förstör dig. Att låta sig frestas leder bara till sorger. Ge inte efter för djävulens frestelser.

Frestas inte att bli fanatisk
Jesus blev frestad under hela sitt liv, men lyckades alltid göra något åt det. Den största frestelsen blev han utsatt för när han var full av den helige Ande. Så bli inte fanatisk, bli inte en dansare eller hoppare eller en skrikare; och gå inte till karismatiska församlingar, om du inte vill ha problem med djävulen, som är ute efter dig.
Jesus blev starkt frestad när han skulle gå in i Guds plan för sitt liv. På samma sätt kommer du bli svårt frestad då du är på väg mot den största seger som Gud har planerat för ditt liv.
Om du blev svårt frestad så var det för att du var på väg att ta det steg som ska placera dig i den position som du har längtat efter att få befinna dig i.

Jesus blev frestad då det gällde hans behov
Jesus hade mänskliga naturliga drag. När Han avslutade sin 40 dagars fasta så skrek hela hans kropp efter mat, och djävulen frestade honom i detta behov. När frestaren kom till Jesus så sa han:
-Om du är Guds son, så befall att de här stenarna blir bröd (Matt 4:3).
Har djävulen frestat dig då det gäller dina behov? Är du ensam? Har du ingen livspartner? Har du ekonomiska svårigheter? Djävulen kommer fresta dig i områden där du har behov. Han kommer att säga: ”Där ser du! Gud sa inte sanningen till dig” och att: ”Allt som predikanten där uppe gör är att ljuga.” Djävulen använder Bibeln på ett felaktigt sätt och han vill inte att du ska lyckas. Han kommer ansätta dig där det smärtar som värst.

Djävulen frestade Jesus att tvivla på vem han var.
Jesus var och är Guds Son och Djävulen visste det och han sade:
-Om du är Guds Son, så kasta dig ner (Matt 4:6).
Så här kommer djävulen säga till dig: ”Är du verkligen en ny skapelse? Är det sant? Du svor ju häromdagen. Du halkade och föll, är du verkligen ett Guds barn? Har du verkligen segrat? Är det helt sant?” När du svarar djävulen så använd dig av Ordet. Säg: ”Jag är en ny skapelse i Kristus”. Ordet säger:
– Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit (2 Kor 5:17).

Djävulen frestade Jesus att sätta någon före Gud.
Frestaren försökte få Jesus att göra dåraktiga saker i andlighetens namn. Han frestade Jesus att sätta någon före Gud, och göra dåraktiga saker och anspela på att detta tjänar Gud. Han sa:
-Om du är Guds son, så kasta dig ner. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar och de skall lyfta dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten (Matt 4:6).
Men Jesus citerade ur Skriften för honom:
-Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren din Gud på prov” (Matt 4:7). Jesus citerade här ur Femte Moseboken 6:16.
Men djävulen gav sig inte, utan försökte ett annat knep:
– Nu tog Djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet och sade: ’Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.’ Då sade Jesus till honom: ’Gå din väg Satan. Det står ju skrivet:Herren, din Gud, skall du tillbe och endast honom skall du dyrka’ (Matt 4:8-10).
Jesus citerar här ur Femte Moseboken 6:13.
Låt inte djävulen lura dig att göra dåraktiga saker som inte Gud sagt åt dig att göra. Sätt alltid Jesus först och följ hans röst. Gör som Jesus gjorde så kommer du att segra över Frestaren och Jesus segrade tack vare Guds Ord.
Så här bör du göra för att få frestaren att ge upp:Ta först reda på vad Guds Ord säger om situationen du befinner dig i. Begrunda det sedan tills din ande har tagit in detta. Citera detta för djävulen eftersom det plågar honom. Lär dig också att hålla munnen stängd, det vill säga om du tänker säga något som inte står i Bibeln. Diskutera inte med djävulen. Jesus diskuterade aldrig med djävulen, utan Han citerade bara vad Guds Ord säger.
Efter att du har följt Jesu exempel så kommer frestaren att ge sig av. Och på samma sätt som änglarna betjänade Jesus så kommer de också att betjäna dig.

   

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.