År 2012 / Julstress? Gudsförgätet land,,,

 

Min insändare finns med i tidningen idag…

Överallt. Överallt! Vaddå…jo reklam om något de kallar “jul”. Jag är ganska trött på det ordet och vad människor försöker göra det till. Anders Wejryd kallar det för “en tid då vi ska mötas i kärlek och omtanke”. Jaha? Och det viktigaste : Jesus är fortfarande INTE född den 24/12. Men bryr man sig om honom i detta gudsförgätna land? Man gör narr av världens frälsare.

En tid då frosseriet är som på avgudarnas tid och små barn blir skrämda av någon som kallas “tomte”, människors avgud.
Små barn blir också traumatiserade av föräldrar och andra närstående som inte kan hålla sig ifrån alkolholen, utan bälger i sig och blir otäcka och skrämmande.

Överallt finns reklamen om appar och skinkor och klappar som man kan köpa nu och betala i mars 2013. Det är ju långt dit…
Appar och iphone och i dem mindfullness- och:  det vet man inte vad det är…..

Varje år..likadant och folk blir sjuka av…vaddå? Julstress. Vad är det? jag har inga sådana känningar. Har du?/Jag “firar” ju ingen jul….

/Maria

 

12 thoughts on “År 2012 / Julstress? Gudsförgätet land,,,

  1. Halleluja! Hej Linda!
    Tack för din kommentar! Vad glad jag blir då någon kan tänka till.
    Ja det är sant, ingen ‘jul’ finns, och den som finns är hednisk och JESUS är
    INTE född den 24/ eller 25 dec, det kommer från katolicismen m m.
    Vad skönt att du förstår att DU och andra troende inte behöver fira denna
    dag eller pynta som alla andra med stjärnor och med julgran och julklappar m
    m.
    En vanlig dag är det!
    Du skall alltid tänka på Jesus inte just den dagen som så många gör. Nej vet
    du det finns inget ‘julevangelium’, du kan leta hur länge du vill i bibeln
    men något julevangelium finns inte. Däremot finns en berättelse om Jesu
    födelse och det är sant men inte att det är just på ‘jul’
    Nej jag firar inte jul alls, det är en vanlig dag och jag har inga stjärnor
    eller annat, jag kastade allt på tippen då jag förstod, det är nog cirka 5-6
    år sedan
    Ja du kan med gott samvete vara som en sann kristen och stå upp för
    sanningen i allt som gäller tro. Det är så bra!
    TACK TACK för att du gillar min hemsida om tro, jag gillar att skriva där,
    jag vill ta upp allt som är sant och alla falska saker som sker. Häng på,
    det kommer mera.Jag kommer alltid alltid så länge jag lever att stå upp för
    ren tro och alltid ha Jesus i mitt hjärta och vara en lärjunge! Ja.
    Var bor du Linda? Vi är i Västerås.
    Varma hälsningar f Maria

  2. Hej!
    Jag har i ca 2 år funderat över det här med vår “jul”.
    Den är ju så rotad, man hänger kvar i gamla “vanor”.
    MEN, efter jag läst din sida nu Maria om julen och lucia mm,
    så börjar jag tänka… Jag borde egentligen HELT skippa “julen”! Väl??
    Det är alltså en hednisk högtid! Kan jag alltså då bara ha den som vilken helg som helst? Inte ens hänga upp stjärnor i fönstret?
    Bara tänka på Jesus och försöka blunda för alla grannar som pyntar som galningar (ursäkta uttrycket) inget ont om mina grannar.
    Alltså, du firar inte “jul”? Då kan jag med gott samvete helt sluta med det också, eftersom det har inte med bibeln att göra alls!!?

    Stort tack för din sida!!
    Och väldigt glad för en respons från dig!
    Härligt att det fortfarande finns rena troende!!!!

    Hälsningar Linda!

  3. Vi borde varje dag se framåt och inte bakåt, Jesus är ju glädjen och hans återkomst är ju något att längta efter! Vi ska inte in i det gamla- Jesus kom ju med det NYA.
    Frimodiga får vi vara och sätta fokus på vad Jesus vill att våra liv ska bestå utav, Glädje i att vara hans. Men krafterna tryter ibland, och… ingen kan ta bort kärleken och glädjen i våra hjärtan.
    /Maria

  4. Nej Nya Testamentet kräver inte att vi skall följa hela den ceremoniella lagen. Vi ska följa Jesus och de 10 buden, han har ju förklarat dem för oss, …och det han sade att vi ska göra som hans efterföljare, men människor krånglar till det och gör sina egna lagar precis som på Jesu tid.
    Låt oss vara sanna kristna.
    /Maria

  5. Förtydl.

    Följa lagen (dvs 10 buden) ska vi förstås göra allihop, men jag menar “omskäras och följa hela den ceremoniella lagen (613 bud).” Det kräver inte det Nya Testamentet av oss, som bekant!

  6. Kanske vi skulle förstå mer av vad kristen är om vi också firade judiska högtider! (?)

    Då kommer lätt kravet att vi också ska följa lagen och det leder in i Gamla Förbundet.

    Kanske vi lever i en övergångstid helt enkelt (år 0-2000+), och borde se framåt, vara glada och mer frimodiga och fokuserade på det som kommer som är gott.

  7. Att få lära känna Gud är det viktigaste i en människas liv, därför borde man prata mer om den saken än vad man gör, det borde finnas många troende ute bland folket för att berätta om Jesus. Men det finns inte…en och annan gör väl sitt men de är inte många.
    Människor är lärda till vissa beteenden, och de sitter i, om man inte börjar tänka till och få bort dem, och leva så som Gud vill.
    Det skulle vara glädjande att se att man bojkottade mer och mer av det som är fel.
    /Maria

  8. Hej Vi har ett stort ansvar att sprida evangelium och då måste vi ju gå efter vad Jesus ber oss om och vad Guds ord säger. Eftersom det inte står om jul i bibeln, varför skall en kristen fira jul då? Det begriper inte jag. Han är inte född på jul men han är född, men inte på jul, varför ska då kyrkorna envisas med att fira det i kyrkorna.. Påsken likadant..judisk högtid…och jag läser nya testamentet om Jesu måltid, korsfästelse m m…..
    Det okristna firandet gillar inte jag, jag tycker inte om det, jag vill inte ha det. Jag vägrar fira det eller ta in det.
    Ja fotograferade en del amaryllis idag, en “typisk julblomma” den är vacker därför kom den på foto…inte för julens skull.
    Nej ingen av oss är snälla barn- men vi försöker och tampas med våra tillkortakommanden, och Gud är god emot oss. a han ger ALLA en chans att få bli frälsta för evigheten. Det är underbart.
    /Maria

  9. NT budskap förespeglas i hos GT:s profeter

    I verserna ur Jeremia kap 16:19-21 står det att hedningarna (dvs oss!) ska komma till Gud och säga: vi har ärvt fångfängliga saker som inte går att tro på (tomten mm!). Gud säger: Denna (enda) gång ska jag låta dem få lära känna mig.

    I 1917 står det inte riktigt samma som i King James, där det står: I will this once cause them to know my hand and my might.

    I dag heter det vi firar under våra svenska högtider inte hedendom, men det är ingen skillnad idag mot 2000 år sedan, för det mesta. Spåren sitter djupt – de sitter i själva kalendern.

  10. På ett sätt lever vi i en ny tid – en övergångstid, sedan Jesu död och uppståndelse. Det är tid att tänka över och sprida Guds räddningsplan, mer än att fira högtider som inte förekommer i Bibeln.

    (I den tid som följer Jesus återkomst ska vi fira Guds högtid!)

    Jesus föddes inte under julen (förkristen germansk/gotisk term). Det är en annan högtid kopplad till årstiderna, nämlingen solens död och återkomst (jmfr Kristi död och återkomst!). Den katolska högtiden jul blandades in i solhögtiden som de flesta hedninska kulturer firar kring den 21 dec varje år (vintersolståndet).

    Påsken är nästan lika diffus som julen. Påsk är ett judisk högtid som fortsatt under NT:s tid.

    Det vi firar med kycklingar, godisägg och påskharen är en solens högtid, precis som jul (vårsolståndet).

    Den kristna påsken precis som julen är uppblandad med en annan (hednisk) högtid som fanns innan påskveckan (när Jesus dog som ett påskalamm).

    Var nyss på en gudstjänst där man talade om julens evangelium – Jesu födelse. Det är inget fel att läsa evangeliet om Jesu födelse, även om han inte råkar var född under jul.

    Det kan vara svårt att skilja på de två budskapen i det vi kallar jul. Den okristna julfirandet lägger sig som ett lock (ett smör, ett skinkfett) på Kristi födelse.

    Jag gillar inte jul och försöker undvika den. det är inte så enkelt, den svämmar över.

    Vi behöver lära känna Jesus, och inse vår syndighet, vi är inga snälla barn. Ändå har Gud gett oss EN CHANS (Jer 16:20-21) att komma till honom och födas i den nya naturen i Jesu avbild. Är inte det bättre än julklappar? JO!

  11. Hej
    Visst är det märkligt och sorgligt att man tror på tomten…och inte på Jesus, han har den största gåvan att ge= Frälsning!
    /Kram f Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.