Apostlag./Stefanos, martyren, Israel, 3 huvudpunkter

 

Stefanos var den som blev stenad av de judiska ledarna  efter sitt försvarstal om sanningen, den att han sagt nedsättande ord om Mose, (de ansåg ju att Moseböckerna var helig skrift, och de studerade bara de fem Moseböckerna) den sanning som inte ledarna gav sig tid till rättegång eller dom. De ansåg att Stefanos hädade  mot Gud. Ledarna sökte inte efter sanningen och ville inte förstå den. Stefanos hade inte den uppslutning bland folket som Jesus hade haft och därför kände man sig ganska säkra, trots den regelvidriga avrättningen.
Jag antar att du läst om Stefanos och hans hemska död…  Apg 7:57-59   Av Stefanos tal i kap 7 förstår vi att anklagelsen mot honom måste ha varit falsk, eftersom Stefanos hela genomgång av Israels historia hade just Moseböckerna som källa. Stefanos håller ett långt anförande om Israels relation till Gud. Han går igenom Gamla testamentet och visar hur Israel genom hela sin historia alltid har förkastat Guds budskap  och hans profeter och att Stora Rådet nu bidragit ytterligare till detta genom att förkasta Messias, Guds son. Stefanos har tre huvudpunkter:  1: Israels historia är också historien om Guds handlande i världen.  2: Människan tillbad Gud långt innan templet fanns- Gud bor inte i hus.  3: Avrättningen av Jesus var ytterligare ett i raden av uppror mot Gud.

I samma kapitel kan vi läsa att Gud finns i den troendes hjärta, och vi kan läsa Apg 7:48-53 där Stefanos säger: 
*Dock, den högste bor icke i hus som är gjorda med händer, ty det är såsom profeten säger:
“Himmelen är min tron, och jorden är min fotapall; vad för ett hus skullen I då kunna bygga åt mig, säger Herren, och vad för en plats skulle tjäna mig till vilostad? Min hand har ju gjort allt detta”.  I hårdnackade, med oomskurna hjärtan och öron, I stån alltid emot den helige Ande, I likaväl som edra fäder. Vilken av profeterna hava icke edra fäder förföljt? De hava ju dräpt dem som förkunnade att den Rättfärdige skulle komma, han som I själva nu haven förrått och dräpt. I som fingen lagen eder given genom änglars försorg, men icke haven hållit den.*      

Stefanos talar här om att Guds hus inte är gjort av människohänder, vad tänker du på då? Kyrkorna, kanske?
Om Anden kunde hjälpa Stefanos kan han också hjälpa oss att älska våra fiender (Luk 6:27). Hur skulle du regaera om någon misshandlade dig för din tro? Människor gillar inte att vi vittnar om vår tro och det kan komma tider då vi på ett eller annt sätt blir tystade. Men vi får fortsätta att hedra Gud även om människor går emot oss. Vi behöver aldrig vara på defensiven när vi blir anklagade för vår tro på Jesus utan kan passa på tillfället att tala om vad vi tror på.
Läs Apostlagärningarna, en fantastisk bok.  /Maria

2 thoughts on “Apostlag./Stefanos, martyren, Israel, 3 huvudpunkter

  1. Hej Kyllikki tack för ditt besök. Att man helst skall hålla tyst om sin tro- ja så är det många gånger- men det går ju inte att vara tyst.

    De människor som är ovetande som man har runt sig måste få veta- det är en order från Jesus att evangelisera- och han hjälper oss.
    Det är klart att människor också tar till sig vad man skriver- så det är bara att fortsätta. Jag tror säkert att du både vill och kan fortsätta att berätta om vem Jesus är. Skall gå in o titta på den länken du visar här.
    Ha en fin dag- fastän det är så kallt.
    /Kram f Maria

  2. Godmorgon Maria!
    Det är sant att människorna inte tycker om när man talar-skriver om sin tro.
    Man blir som nästan osynlig eller så hånar de oss.
    Men jag blir mer än gärna både osynlig ocg hånad för att jag tror på Jesus Kristus!

    Och jag har blivit sorgsen för mina medmänniskors skull,när de inte vill veta om SANNINGEN om den STORA kärleken som Jesus Kristus är.
    Jag har börjat skriva inne på Odla.nu om Jesus och det gillas inte av många,men jag kommer att fortsätta att skriva….kanske kanske tar någon till sig av mina ord och Jesus,det önskar jag innerligt!
    Kram//Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.