Andens gåvor

 

Vi kan läsa att nådegåvorna är uttryck för Andens uppenbarelse. (1 Kor 12:7) Det innebär alltså att den helige Ande uppenbarar sig genom en tjänst, för att göra något speciellt. Gud bestämmer vem gåvorna skall verka genom och när. Och vi måste lära oss förstå Hur gåvorna verkar, så att vi kan låta dem verka genom oss.

De nio andliga nådegåvorna:

Uppenbarelsegåvorna:

Visdomens ord; Kunskapens ord; Förmåga att skilja mellan andar.

Kraftgåvorna:

Tro; Helandets gåvor; Kraftgärningarnas gåva

Inspirationsgåvorna:

Att tala tungomål på olika sätt; Uttydning av tungotal; Profetians gåva

Alla dessa gåvor uppenbarar sig och fungerar i enlighet med Guds vilja. Därför säger Bibeln: “Inte utför väl alla kraftgärningar? Inte har väl alla helbrädgagörelsens gåvor? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda?”  1 Kor 12:29-30

Vi vet att svaret är nej. Alla ser inte dessa gåvor verka i sina liv och i sin tjänst. Men vi kan sträcka oss ut efter mäktigare och rikare manifestationer av Guds Ande, så att fler gåvor verkar genom fler människor. I och med det kommer Gud att nå ut till fler människor, och fler kommer att få hjälp.

Forts följer…

christian_fish_21.gif

2 thoughts on “Andens gåvor

  1. Hej Johnny
    Ja vi får så oerhört mycket av vår far. Nådegåvorna är så fantastiska, jag skall skriva mer om dem. Tack Johnny för all din uppmuntran!
    Gud välsigne dig.
    /Maria

  2. Ja, dessa underbara nådegåvor som jag bara längtar efter att få mer av. Just nu och i denna tid uppenbarar sig Gud på de mest underbara sätt då med sin Kraft och sin närhet griper tag i nitt liv och vill tala djupare med mig.

    Tänk, vilken far vi har och hur trofast och nära han vill vara och bara komma ännu närmare oss.

    Jag upplever att Gud vill föra i profetians gåva i mitt liv; eller snarare väcka upp den gåvan som finns nedlagd i mig, till att använda för att sprida Evangeliet till många.

    Jag blir så glad då jag blir påmind om dessa gåvor vi har från Gud, att använda och verkligen utnyttja dem på bästa sätt. Tack Jesus, säger jag.

    Tack för din kärlek för de svaga och tack att du uppmuntrar oss till att gå ut i frimodighet och glädje till alla våra systrar och bröder som längtar efter mer av dig.

    Tack Maria, att du håller denna kanal öppen för oss, att dela med oss av det vi får vara med om i det kristna livet.

    Och framför allt; Tack Jesus för den du är.

    Johnny Dahl

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.