Andens gåvor / Var och en har gåvor….

nadegavor.jpg

Andens gåvor. “Men de gåvor, i vilka Anden uppenbarar sig, givas åt var och en så, att de kunna bliva till nytta.” 1 Kor 12:7

Vi kan börja med att titta i Romarbrevet 12 och vers 6-8 där det står om Guds olika gåvor och försöka tänka oss vem som skulle passa för en viss gåva.

En profet är ofta frimodig och bra på att uttrycka sig.

Den som tjänar är trogen och lojal.

Lärare är klartänkta och predikanter vet hur man motiverar andra.

Givare är generösa och trygga.

Administratörer kan organisera och leda andra.

Den som tröstar gläds åt att få ge av sig själv och sin tid för andra.

Det är omöjligt att kräva allt detta av en enda människa. En uttrycksfull profet är troligen inte den bästa själavårdaren och tröstaren och en lärare är kanske inte så bra som administratör. När du granskar dig själv för att förstå vem du är (låt dig inte begränsas av de gåvor som är nämnda här) ska du fråga dig hur du kan använda din utrustning till Guds förhärligande. !
De andliga nådegåvorna delas inte ut åt några få speciellt priviligierade. ALLA Guds barn är Guds gunstlingar, och i gudomlig frikostighet ger han sina gåvor åt alla.

1 Petrus 4:10 säger: “Och tjänen varandra, var och en med en nådegåva han har undfått, såsom goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd.”

Denna vers uppmuntrar dig att tro att du har fått någon gåva- och den manar dig att använda den.

Gud delar inte ut sina gåvor slumpmässigt och och oberoende av mottagarens intresse. Därför står det:

“Varen ivriga att undfå de nådegåvor, som äro de största.”

Därför att gåvorna ges i en mångfald variationer och kombinationer och för en mängd skiftande uppgifter, är de

ofta omöjligt att med absolut säkerhet avgöra vilken eller vilka gåvor som är i funktion. Gåvorn agår ofta in i varandra, men allt verkar samme ene Ande.

Så var frimodig och sök dina gåvor, och förstå dem. Ditt arbete är viktigt. Sångröst t e x är inget vi skall ha för egen vinning utan för att Herren skall bli helgad…

“Försumma icke att vårda den nådegåva, som finnes i dig och som gavs dig i kraft av profetord, under handpåläggning av de äldste.” /1 Tim 4:14

……Inse samtidigt att du inte kan göra allt ensam. Var särskilt tacksam för de människor som kompletterar dig. Låt dina starka sidor komplettera ut deras svaga och tvärtom, och gläd dig över samarbete. Tillsammans ska ni bygga Guds församling.

OBS! VAD är Guds församling? Det är de troende! Inte en kyrka. Se kategori: Guds församl.

2 thoughts on “Andens gåvor / Var och en har gåvor….

  1. Hej Johnny! Ja, A L L A som känner Gud och hans underbara plan för oss och för att föra människor på rätt spår har möjlighet till att se och använda sina gåvor. Det behöver inte bara vara EN gåva utan fler, och du Johnny, har mer än en det vet jag. Fortsätt att söka dem och du skall få se att du blir ännu mer använd.
    ALLT gott till dig! hälsn fr Maria

  2. Hej Maria,

    Från din text ovan: “Så var frimodig och sök dina gåvor, och förstå dem.”

    Vad fint att du säger ALLA har tillgång till dessa nådegåvor och jag bara längtar efter mera av dessa och att Herren ska visa ytterligare vad han har i beredskap för mig.

    Att skriva har jag fått från Gud och det redan från barnsben, vilket jag nu gör här på webben som känns så “himla” rätt och riktigt.

    Sedan skulle jag också vilja lära mig
    att flöda i Andens gåvor
    på andra sätt också; att få bli använd av Jesus mer och mer till förhoppningsvis hjälp för andra.

    Det finns en längtan nedlagd i oss. Tror du det, Maria? En längtan efter mera av Jesus.

    Det stannade ju inte ned att bli frälst, utan det blev bara början på något nytt som hade kommit. Praise the Lord! Och så bara fortsätter det och jag bara sträcker mig uppåt och utbrister: Ja! mer av dig Herre!

    Och visst vill vi det…

    Tack Maria!

    Johnny

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.